اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۷:۴۸
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۲۳
اذان مغرب ۱۹:۱۰:۳۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۲:۰۴
غروب آفتاب ۱۸:۵۱:۱۲
نیمه شب ۲۳:۱۵:۰۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۱۰/۲۳ - ۱۵:۴۸
«سراج24» گزارش می دهد؛

سابقه خبرسازی‌های کاذب روزنامه‌های اصلاح‌طلب/خبر کذب دیگر درباره اجتهاد حسن خمینی/دلایل اصلاح‌طلبان برای بازی با افکار عمومی

دروغ پردازی های رسانه های اصلاح طلب شرایط سختی را برای سیدحسن خمینی به وجود آورده است.

سابقه خبرسازی‌های کاذب روزنامه‌های اصلاح‌طلب/خبر کذب دیگر درباره اجتهاد حسن خمینی/دلایل اصلاح‌طلبان برای بازی با افکار عمومی

به گزارش خبرنگار سیاسی سراج24، از روز گذشته که تکذیبیه های پیاپی از دفاتر مراجع و علما و عدم تایید اجتهاد سید حسن خمینی رسانه ای شده است، نکته ای مهم تر نیز وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد.

پیرامون ماجراهای اخیر سیدحسن خمینی یک سوال اساسی وجود دارد. اینکه چه کسی اولین دروغ را گفت؟
دروغ پردازی هایی که طی چند روز گذشته از سوی رسانه های بعضا اصلاح طلب در فضای عمومی منتشر شد با جوسازی گسترده روزنامه خانوادگی هاشمی رفسنجانی اغاز شد.

روزنامه ای که این روزها تلاش دارد با سوء استفاده از نام امام و بیت امام اهداف پروژه کلان هاشمی رفسنجانی را پیش ببرد.

فرافکنی ارمان درباره سید حسن خمینی

روزنامه ارمان پیش از اغاز زمان ازمون اجتهاد خبرگان و از روزهای پس از ثبت نام سیدحسن خمینی سعی کرد با میان اوردن نقل قولهایی از برخی از علما، در فرایند احراز صلاحیت سیدحسن خمینی خدشه وارد کرده و کار را به جایی برساند که وی در ازمون خبرگان شرکت نکند.

این روزنامه در گزارشی چندروز پیش از برگزاری ازمون می نویسد: "علمای زیادی اعلمیت سیدحسن خمینی را تایید کرده‌اند از جمله آیت‌ا... سید‌علی محقق‌داماد از استادان حوزه علمیه قم ضمن تجلیل از شخصیت خانوادگی و علمی سیدحسن خمینی، تاکید کرد: «ایشان به رتبه اجتهاد و قدرت استنباط نائل آمده است». همچنین آیت‌ا... مقتدایی، مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم‌ و نیز نایب‌رئیس جامعه مدرسین که آیت‌ا... محمد یزدی رئیس آن است، درباره نامزدی سیدحسن گفته بود: «ایشان (سیدحسن خمینی) فرزند همان پدر (سید احمد) است و حضورشان در خبرگان در مواقع خاص و حساس می‌تواند برای حفظ نظام و جایگاه رهبری تاثیر بالایی داشته باشد. نوه امام به عنوان کسی که وابسته به امام است و همیشه در مقام حمایت از نظام و جایگاه رهبری نظام بوده، قطعا منشأ خیر و برکت در خبرگان است». آیت‌ا... سید‌جعفر کریمی، ناظر و رئیس شورای استفتائات مقام معظم رهبری هم درباره نامزدی سیدحسن گفته بود: سید‌حسن خمینی از حیث علمی، سیاسی و اعتقادی برای مجلس خبرگان صلاحیت دارد»"

درشماره بعدی روزنامه هم این اوضاع ادامه دارد و این جریان در تلاش است به هر نحوی عدم حضور سید حسن در آزمون خبرگان را توجیه کنند: "رئیس مرکز فقهی ائمه‌اطهار(ع) با اشاره به حضور یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: برای من جای تردید نیست که ایشان امروز یکی از صاحب نظران در مباحث فقهی و اصولی است و بزرگان هم بر این امر اقرار دارند و آقایانی که بیرون از حوزه علمیه قم هستند به حوزه بیایند و از بزرگان و مراجع در این مورد سوال کنند."

عدم شرکت سید حسن در آزمون فقاهت

در روزهای بعد، موضوع امتحان فقاهت توسط شورای نگهبان به صورت جدی مطرح می شود و سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که روز 15دی ماه موعد برگزاری امتحان شورای نگهبان از کاندیداهای مجلس خبرگان است. نجات الله ابراهیمیان با تاکید بر این که همه کسانی که تحصیلات حوزوی دارند و در آزمون قبلی شرکت نکرده اند باید شرکت کنند گفته بود: امتحان خبرگان شامل اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری نمی شود.

در روز برگزاری آزمون روزنامه آرمان باز رویکرد خود را ادامه می دهد: امروز قرار است آزمونی برگزار شود که شاید بتوان به آن نام مهمترین آزمون سال را داد، آزمونی که محل بحث مجامع علمی و سیاسی زیادی در این روزهابود و دلیلش هم ثبت‌نام شخصیت‌هایی بود که مدارج علمی بالایی دارند از جمله ٱیات سیدحسن خمینی، موسوی بجنوردی و امجد که به درجه اجتهاد رسیده‌اند. سیدحسن خمینی در کلاس‌هایی تدریس میکند که نیاز به مرجعیت و دانش بالا دارد. دیروز انتخاب نوشت؛ «درحالی که بارها نسبت به خبرسازی‌ها و جوسازی‌ها علیه بیت حضرت امام خمینی(ره)، هشدار داده شده، برخی جریان‌ها همچنان به خبرسازی‌های مشکوک خود ادامه می‌دهند.

روزنامه شرق نیز به کمک روزنامه خانوادگی هاشمی رفسنجانی می آید و پیش از روز برگزاری امتحان در خبری اعلام می کند که سید حسن خمینی تصمیمی برای شرکت در آزمون اجتهادی خبرگان نگرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان یک روز پیش از برگزاری امتحان، از دعوت شورای نگهبان از 500کاندیدای مجلس خبرگان برای شرکت در آزمون اجتهاد خبر داده و گفته بود: در سراسر کشور ۸۰۱ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند که از این تعداد کاندیدا، از قریب به ۵۰۰ داوطلب برای شرکت در آزمون علمی به منظور احراز اجتهاد آنان دعوت شده است، اما باید دید فردا از این تعداد چند نفر در آزمون علمی شرکت خواهند کرد.

15دی ماه و طبق موعد مقرر، آزمون اجتهاد برای کاندیداهای انتخابات خبرگان برگزار می شود و تعداد زیادی از داوطلبان این آزمون از ساعات اولیه صبح برای حضور در این امتحان شرکت می کنند. در این میان حضور آیت‌الله شب زنده‌دار که خود عضو فعلی شورای نگهبان است قابل تامل است. در این میان برخی من جمله حجت الاسلام امجد، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی و حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا در این آزمون شرکت نمی کنند.

قبلتر آیت الله مومن گفته بود که صرفا کسانی که کرسی فقاهت دارند، می توانند امتحان ندهند. آیت الله مومن در این باره گفته بود: اگر برای ما مشخص شود که کسی کرسی فقاهت دارد، ما از او امتحان نمی‌گیریم ولی یک زمانی هست که یک نفر فقط برای خودش کرسی فقاهت دارد و فضلای قم هم او را قبول ندارد. خب ما در این شرایط چه کاری باید انجام دهیم؟ طبیعی است که به فقاهت و اجتهاد فرد شک کنیم.

 آیت الله سبحانی از مراجع تقلید با توجه به اهمیت مجلس خبرگان طی روزهای گذشته گفته بود: بنده از تدوین‌کنندگان قانون اساسی بودم. منظور ما از جمع خبرگان، هیچ‌گاه این چیزی نبود که الان می‌خواهد اتفاق بیافتد.چرا جایگاه خبرگان را این‌قدر تنزل داده‌اند؟! آیا واقعا این 801 نفر فقیه و مجتهد هستند؟! بسیاری از آن‌ها به بنده رجوع کردند که تأییدیه بگیرند؛ ولی بنده از دادن تأییدیه اجتهاد امتناع کردم. چرا که می‌دانم این‌ها اشخاص فاضلی هستند ولی نه در حد اجتهاد. لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا افراد قبل از ثبت‌نام برای خبرگان، وجهه اجتهاد آن‌ها مسلم و محرز شود نه بعد از آن. بعضی‌ جایگاه خبرگان را خیلی سطح پایین گرفته‌اند و منظور ما از خبرگان رهبری در قانون اساسی، هیچ‌گاه چنین سطح و وضعی نبود!

این واکنش ها ادامه دارد که کانال تلگرامی منتسب به سید حسن خمینی و سایت انتخاب، دروغ پردازی های آرمان را ادامه می دهند. این رسانه های معدود تلاش دارند تا مسیر دیگری برای احراز صلاحیت سید حسن دنبال کنند.

این رسانه ها با یک گاف بزرگ ابتدا خبر تایید اجتهاد حسن خمینی توسط «تعدادی از مراجع از جمله آیت الله سیستانی، آیت الله وحید خراسانی، آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله جوادی آملی» منتشر می کنند. دروغی که به سرعت تکذیب می شود. دفتر آیت الله سیستانی در قم، خبر تایید اجتهاد سید حسن خمینی توسط آیت الله سیستانی را تکذیب کرد و آن را شایعه سازی و بی اعتبار عنوان کرد.

کانال تلگرامی سیدحسن خمینی اما این خبرسازی های دروغ را ادامه می دهد تا جاییکه با نام بردن از 8تن از علما اعلام می کند که آنها سید حسن خمینی را تایید کرده اند. عنوان این خبر «موج حمایت حوزوی از سیدحسن خمینی»، منتشر می شود و در دهن کجی به نهادهای احراز صلاحیت می نویسد: «مراجعه به کتابها و فایل هاى صوتى ایشان» اجتهاد سید حسن خمینی را تایید می کند.

تکذیب های علما و عدم تایید اجتهاد سید حسن خمینی

همین مسئله تکذیب های پی در پی دفاتر علما را به دنبال دارد و بیانیه هایی صادر می شود. در بخشی از تکذیبیه دفتر ایت الله علوی گرگانی آمده است: «بسمه تعالی با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و با توجه به پخش اخباری مبنی بر تأیید معظم له نسبت به برخی کاندیداها اعلام می گردد. علیرغم احترام به تمام کاندیداهای محترم مخصوصا روحانیون و فضلای حوزه های علمیه سراسر کشور و بالاخص مدرسین حوزه علمیه قم، معظم له نسبت به رد یا تأیید هیچ یک از نامزدهای محترم اظهار نظری نکرده و نخواهند کرد و همانند دوره های گذشته در این امور اظهار نظر نمیکنند لذا هر گونه اخباری در این خصوص مقرون به صحت نمی باشد و انتسابهای داده شده در برخی سایتها صحیح نیست.»

آیت‌الله سیفی مازندرانی نیز در بیانیه‌ای خبر منسوب به خود را اینگونه تکذیب کردند: «بسم الله الرحمن الرحیم. ملاک اثبات اجتهاد نامزدهای مجلس خبرگان ،تنها تشخیص فقهای شورای نگهبان است؛اینجانب دراین رابطه نه تنها اجتهاد کسی راتائید نکرده بلکه هیچگونه حمایتی از نامزد خاصی نکردم واگر دراین باره نسبتی به این حقیر داده شودخلاف واقع است وملاک در انتخاب اصلح ،همان نکات و بیانات  حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (دامت برکاته) می باشد؛ و از عموم امت اسلامی خواستارم فریب جوسازی ها را نخورده و درانتخاب اصلح با درایت عمل نمایند

آیت‌الله دیباجی اصفهانی نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار مجله حریم امام(ره) درباره اجتهاد حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی اعلام کردند:«ضمن احترام به ایشان که از منسوبین بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) هستند، تایید صلاحیت ایشان طبق قانون اساسی بر عهده فقهای محترم شورای نگهبان است.»

تکذیب ها اما ادامه دارد. دفتر آیت الله دکتر احمد بهشتی در روز ۲۱ دی ماه ۱۳۹۴ پیرامون خبری که به نقل از ایشان پیرامون  اجتهاد حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در رسانه ها منتشر شده  با عنایت به فرموده ایشان اعلام  کردند: «در مورد اجتهاد اشخاصی که برای مجلس خبرگان ثبت نام کرده اند نظر شورای محترم نگهبان مطاع و متبع است»

آیت الله ممدوحی نیز با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر تأیید صلاحیت علمی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی از سوی خود، ضمن تکذیب این خبر می گوید: بنده هیچ وقت این کار را نکرده‌ام و این تحریف است.بنده گفته‌ام هر کسی بخواهد اجتهاد فردی را تشخیص دهد، باید یا از وی امتحان بگیرد و یا نوشته‌هایش را کسانی که اهل این کار هستند، دیده و تأیید کنند.

سابقه دروغ پردازی روزنامه آرمان

دروغ پردازی های رسانه های اصلاح طلب شرایط سختی را برای سیدحسن خمینی به وجود آورده است. این دروغ پردازی ها البته سابقه دارد. پیشتر و در پی مطلبی از عباس عبدی ، وی در جوابیه ای به سطح دروغ پردازی های آرمان اعتراض کرده بود. عباس عبدی نوشته بود: "یکی از موارد این ادعا نحوه رفتار روزنامه آرمان است. این روزنامه در 10 خرداد خبری به‌کلی جعلی را از بنده منتشر کرد که چنین خطایی در حرفه روزنامه نگاری جای تعجب است و بنده نیز بر حسب وظیفه تکذیبیه زیر را برای آنان فرستادم دو روز هم صبر کردم تا منتشر کنند ولی به هر دلیلی از انتشار آن استنکاف کرده و متن دیگری را در قالب نقد منتشر کرده‌اند و به غلط اعتراض مرا متوجه شخص ثالث کرده‌اند. وقتی که ما شهامت نقد خود و اجرای قانون را نداریم چگونه انتظار داریم مردم و دولت به مطبوعات اعتنا کنند"

همچنین این روزنامه و در پی عدم اجازه ملاقات به رییس دولت اصلاحات از رهبر معظم انقلاب در جریان مداوای ایشان در بیمارستان، ادعا کرد این ملاقات صورت گرفته است. تا شاید از این راه وجهه سازی برای وی ایجاد کند. 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••